Inspirujące wystąpienia ekspertów, prezentacja najlepszych praktyk i biznesowy trening to nieodzowne elementy II Konferencji Lean TDJ, w której wzięło udział 240 osób reprezentujących 21 zakładów naszych spółek portfelowych.
Tegoroczna konferencja została podzielona na 3 panele, by od inspiracji, przez wiedzę ekspercką, po zajęcia praktyczne rozwijać kompetencje wszystkich zaangażowanych w transformację lean w TDJ i w naszych spółkach. Andrzej Ziara, dyrektor oddziału Famur Glinik opowiedział, jak przewodzić zmianom w procesie transformacji, a Euzebiusz Krasa, konsultant w Lean Enterprise Institute Poland, o efektywnym szkoleniu pracowników dzięki metodzie „TWI Training Within Industry”.
Po raz pierwszy poruszyliśmy też temat robotów i automatyzacji procesów montażu. Swoim doświadczeniem podzielili się Grzegorz Szydełko i Ullrich Kästner z Teamtechnik Production Technology, którego przejęcie TDJ ogłaszał w styczniu 2020. Spółka Teamtechnik PT to działający w skali globalnej producent innowacyjnych linii montujących i testujących części i podzespoły dla przemysłu motoryzacyjnego. Systemy wyprodukowane w Polsce używane są m.in. dla takich marek jak BMW i Ferrari.
A co zrobić, by taktyczne zwycięstwa prowadziły do osiągnięcia celu strategicznego? Na to pytanie odpowiedział ostatni gość specjalny – Generał Roman Polko, były dwukrotny dowódca jednostki specjalnej GROM i były wiceszef Biura Bezpieczeństwa Narodowego.
Budowanie kultury lean w każdej organizacji to bezustanne kwestionowanie statusu quo. Jednak jest to możliwe wyłącznie wtedy, gdy jesteśmy świadomi, że pewne procesy i zadania możemy przeprowadzić w inny sposób – mówi Marcin Nowak, Dyrektor Lean w TDJ. – Dlatego tak ważnym elementem konferencji stały się prezentacje najlepszych wdrożeń lean w spółkach. Takie inspiracje dają klarowny obraz zastosowań narzędzi i metod do rozwiązania różnych problemów, które w ostatnich latach udało się nam zidentyfikować w firmach.
W tym roku prezentacje zostały poświęcone m.in. skróceniu lead time-ów produktów, optymalizacji i digitalizacji procesów obsługi klienta, standaryzacji pracy czy zaangażowaniu wszystkich pracowników w proces doskonalenia.
W przypadku Zamet Industry transformację LEAN definiuję jako rewolucyjną, korzystną i trwałą zmianę sposobu patrzenia na codzienne czynności i procesy, na każdym poziomie i przez wszystkich ludzi, którzy tworzą tę spółkę – mówi Rafał Komorowski, Wiceprezes Zarządu w Zamet Industry. – To odejście od egocentryzmu na rzecz obserwowania potrzeb klientów, odejście od rutyny na rzecz poszukiwania optymalnych rozwiązań, zmiana postawy od niepewności i zniechęcenia do motywacji i zaangażowania – na rzecz realizacji wspólnych, jasno określonych celów. Tegoroczna Konferencja TDJ Lean była źródłem cennych doświadczeń, a także za sprawą gości specjalnych, niesamowitą dawką inspiracji i motywacji, która jest niezbędna, aby wiedzę i naukę zamieniać w działanie!
Ostatnim elementem był 2,5 godzinny trening biznesowej elastyczności i otwartości na zmiany.