TDJ Rodzinną Firmą Roku

– Prawdziwi liderzy nie patrzą na to, co jest najlepsze dla ich firm. Patrzą na to, co jest najlepsze dla świata. Takich liderów spotykamy wśród uczestników konkursu Firma Rodzinna Roku – podsumowała tegoroczną edycję dr Adrianna Lewandowska, Prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego.

W konkursie „Firma Rodzinna Roku – kreator odpowiedzialności biznesowej i społecznej” Instytut Biznesu Rodzinnego wyłania i promuje firmy, które potrafią osiągnąć balans pomiędzy biznesową skutecznością a społeczną odpowiedzialnością – są to w większości firmy rodzinne, których działania społeczne są głęboko zakorzenione, a firmy nie zawsze chcą się nimi chwalić, uważając, że to coś naturalnego, to ich DNA. Częstokroć robią dla lokalnych społeczności więcej od szarych, anonimowych korporacji, które CSR wykorzystują do ocieplenia swojego wizerunku. Sekret odpowiedzialnych społecznie firm rodzinnych przejawia się przede wszystkim w zarządzaniu przez wartości – wartości, które przez lata i kolejne pokolenia właścicieli są krzewione i pielęgnowane w rodzinie biznesowej. Tytuł Firmy Rodzinnej Roku 2018 zdobyła firma TDJ.

– Jesteśmy firmą rodzinną aktywną na rynku od ponad 40 lat. Blisko 10 lat temu rozpoczęliśmy transformację TDJ w kierunku firmy inwestycyjnej, prowadzącej zdywersyfikowaną działalność biznesową. Obecnie realizujemy strategię na lata 2018-2022 z intencją dalszego rozwoju w kolejnych projektach i branżach, zarówno tradycyjnych jak i nowych, najbardziej perspektywicznych. Wraz z rozwojem biznesowym firmy, poprzez TDJ Foundation, z jeszcze większym entuzjazmem możemy angażować się w inicjatywy wspierające edukację i rozwój dzieci i młodzieży. Wyróżnienie, które zwraca uwagę nie tylko na efektywność naszej działalności, ale przede wszystkim na wartości, jakimi kierujemy się każdego dnia, ma dla nas wyjątkową wartość – powiedział Tomasz Domogała, właściciel i przewodniczący Rady Nadzorczej TDJ, laureata konkursu Firma Rodzinna Roku 2018.

Wspomniana troska o najbliższe otoczenie firmy częstokroć wpływa na budowę zaufania społecznego do rodzinnej firmy, tak w oczach pracowników, ich rodzin, jak i pozostałych członków lokalnych społeczności. Ma to wpływ również na kontekst planowanych zmian sukcesyjnych.

– Właściciele rodzinnych biznesów zdają sobie sprawę, że chcąc przekazać firmę w ręce następnego pokolenia powinni wypracować i utrzymywać silną reputację wśród klientów, pracowników, partnerów, a także lokalnego środowiska. Często inicjatywy rodzą się jednak w sposób naturalny, jako że firmy te świetnie zdają sobie sprawę z potrzeb swojego otoczenia, utożsamiają się z jego problemami. Pozwala to efektywnie na nie odpowiedzieć. Dzięki temu sukces przedsiębiorstwa rodzinnego nierzadko przekłada się na sukces miejsca, w którym ono działa – komentuje Piotr Michalczyk, Partner w PwC, Lider Praktyki Polskich Firm Prywatnych.

Podczas uroczystej gali 29 listopada 2018 w Poznaniu nagrodzono kilkanaście firm rodzinnych, które swoją postawą udowadniają, że w dzisiejszym świecie da się prowadzić odpowiedzialny społecznie biznes oparty na wartościach – bo rodziny biznesowe nie pozostają obojętne na swoje otoczenie, dobro i rozwój lokalnej społeczności.

Nagrodę główną zdobyła firma TDJ, a wśród nagrodzonych i wyróżnionych znalazły się m.in.: Ceramika Paradyż – nagroda w kategorii Duże Przedsiębiorstwo, Fabryka Mebli Biurowych MARO – nagroda w kategorii Średnie Przedsiębiorstwo, Nowatech – nagroda w kategorii Małe Przedsiębiorstwo, Dylczyk Business Art. – nagroda w kategorii Mikro Przedsiębiorstwo, LPP S.A. – wyróżnienie specjalne za świadome budowanie marki firmy rodzinnej, W.P.I.P. Sp. z o.o. Sp. k. – wyróżnienie specjalne za nieustanny rozwój społecznej odpowiedzialności biznesu w drugim pokoleniu. Pozostali wyróżnieni to: ANDRE ABRASIVE ARTICLES, ZPUE, Arche, Grupa TENS., Delia Cosmetics, Elterm M. M. Kaszuba, F.B.I. TASBUD, Nexbud S. Kęska, Szkłoland, Dogmat Systemy, Energika, M. Szamałek Z. Szamałek Sp. J. oraz Przetwórnia GIL.

– Firmy rodzinne swoją społeczną odpowiedzialność mają w swoim DNA, korzeniach i wartościach. To właśnie biznesy rodzinne często wspierają lokalne inicjatywy. I to bez wielkich akcji public relations czy kampanii marketingowych. Mamy nadzieję, że te piękne działania, szczególnie średnich i małych firm, nie zostaną ograniczone przez planowane zmiany związane z wprowadzeniem daniny solidarnościowej – mówi dr Adrianna Lewandowska.

Organizatorem Konkursu jest Instytut Biznesu Rodzinnego, partnerami tegorocznej edycji są: UBS, PwC, CMT Advisory oraz Funk.